Rendszeretés

Folytatódik a videó projekt és ennek kapcsán visszajelzéseket is kapunk. Persze nem azt a gyűlölködő tombolást, amit egy igazán ütős kis anyag kiváltana, de a magam részéről már ennek is örülök. Sőt! ;)

Hiszen a cél valahol ez: széles körű párbeszéd folytatása minél több, hasznos és fontos témában! A folytatásban kísérletet teszek a rendszer és eszköz alapú szemlélet különbségeinek további boncolgatására.

A rendszer mint fogalom valahol mindenki számára érthető, azonban a definiálása mégsem könnyű. Az ok egyszerű, minden rendszer:

"A rendszer olyan dolgok, cselekmények, elképzelések és információk együttese, melyek kölcsönhatásban vannak egymással, ezáltal módosítva más rendszereket"
(Michael E. Gerber)


Ugyan az egész téma elég "puha", a sport területén mégis viszonylag könnyen tudunk néhány olyan feltételt szabni, vagy kérdést feltenni, amely segít tisztázni, hogy milyen mélységű fitnesz irányzatba botlottunk.
 
Fontos tisztázni, hogy külső szemlélőként gyakran korlátozott rálátással bírunk a szomszéd kertjére. Nem érdemes valamit egy youtube videó alapján ítélni meg. Ritka az, hogy másfél perces kedvcsináló videóból lehetséges felmérnünk az oktatási anyag filozófiai mélységeit...

Konkrét példaként: lehetséges, hogy létezik ember a földön, aki pl. a Macebell-lel való mozgással kapcsolatban az összes alábbi kérdésre megadná a választ, csak nem ismerjük.

Nem a hazabeszélés okán, de a következő felsorolás példáiban így arról beszélek, amit legalább egy kicsit ismerek, a keményvonalas kettlebell edzésről.

Mi a nagy látomás? Van-e valamilyen vezérlő erő, akarat, vágy, ami életre hozta a rendszert?
- Az erőnek magasabb rendű célja van! Kanapé huszárból egészséges életerős emberré válhat bárki.

Van valamilyen módszertan? Van okom azt várni, hogy azonos lépések végrehajtásával azonos (vagy legalább hasonló) eredményre jutok? Ez rögtön felveti a dokumentált mérések és valamilyen szintű fejlesztés kérdését. Tovább bontva:

Szabályozottak a technikai elemek, hogyan?
Az egyes gyakorlatoknak vannak-e nevei? Következetesek és logikusak-e ezek? Nem árt, ha gondolkodni vagy egyeztetni, beszélni szeretnénk valamiről... Végrehajtási szabályok, sztenderdek szerint dolgozunk-e? Milyen információ áll rendelkezésre, ami indokolja ezeket a szabályokat? Hogyan adható tovább ez az ismeretanyag? (Esetleg egyetlen ember tudja a világon?)
- A kettlebell oktatói vizsga szigorú követelményeit nem kell talán bemutatni senkinek. Erő és technikai tesztek biztosítják a résztvevő ismereteinek alapos vizsgálatát. A kétévenkénti megújítás pedig kiváló minőségbiztosítási rendszer.

Mi alapján történik a programozás? Hogyan nem válik véletlenszerű gyakorlathalmazzá az edzés folyamata? (Újra: megismételhető eredményeket várunk!)
- Ebben a legerősebb talán a "párt propaganda". A különböző vicces szlogenek mind-mind edzéselméleti alapvetések, nem csak pólófeliratok... pl. Öt ismétlés felett már maraton! vagy Gyakorlás, nem edzés! stb. Azt, hogy ezen jelszavak érdemi értelmezéséhez edzéselméleti ismeretek szükségesek, nekem nem fáj. A rendelkezésre álló végtelen mennyiségű írásos anyag megléte mellett meg főleg nem.

Megalapozott tudományos háttérrel rendelkezik? (Megjegyzem a Sporttudomány feladata szerintem a gyakorlati tapasztalatok tudományos vizsgálata, és nem pedig fordítva.)
- A szovjet sporttudományos gyökerek jó alap, de a kortárs eredményekig tart a párhuzam.


Biztos lehetne még folytatni a sort, de szerintem érthető mire gondolok. Ha eddig azt mondtad én ezzel vagy azzal az eszközzel dolgozom, érdemes elgondolkodni, milyen iskolába is jársz?
A fenti kérdésekbe helyettesítve milyen válaszokat kapsz az adott eszköz kapcsán? Persze nem kell tudnod a válaszokat - elég ha az oktatód meg tudja válaszolni őket! ;)

Köszönöm Zsolt Sándor gondolatébresztő hozzászólását!

Ja és még valami - attól, hogy valami egy rendszer, nem lesz jó! (De jó úton halad afelé!)

Nincsenek megjegyzések: